Jak rozpoznać rzetelnego doradcę ubezpieczeniowego
W piątym już odcinku z serii “Na zdrowie menedżera” poruszyliśmy temat doradców
ubezpieczeniowych. Jak rozpoznać doradcę, któremu warto będzie powierzyć nasze bezpieczeństwo
zdrowotno – finansowe?
Na swojej drodze zawodowej jak i również w życiu prywatnym większość z nas prawdopodobnie
miała okazję zetknąć się z pośrednikami ubezpieczeniowymi. Wśród nich, jak w każdym zawodzie,
można spotkać osoby kompetentne i zaangażowane, a więc takie, które swój zawód wykonują z
pasją. Takim osobom niekłamaną satysfakcję będzie sprawiał fakt, że budują z klientem długotrwałą
relację pomagając w jak najlepszy sposób zabezpieczyć ich życie, zdrowie lub majątek. Niemniej
jednak, są też osoby, którym chodzi o szybki zarobek, a w życiu zawodowym przede wszystkim kierują
się makiawelicznymi taktykami i zasadą “cel uświęca środki”.
Jak więc rozpoznać agenta z tej pierwszej grupy? Warto poznać kilka podstawowych zasad
dotyczących pośrednictwa ubezpieczeniowego, aby uchronić się przed niekompetentnymi
sprzedawcami. Branża ubezpieczeniowa podlega regulacjom prawnym i nadzorowi Krajowego
Nadzoru Finansowego (KNF), interesy konsumentów zabezpieczone są relewantnymi przepisami.
Kompetentny doradca ubezpieczeniowy powinien przede wszystkim dysponować odpowiednim
przygotowaniem merytorycznym, a także znać regulacje prawne dotyczące dystrybucji ubezpieczeń.
W przypadku, gdy nasz doradca to agent ubezpieczeniowy – powinien on posiadać umocowanie do
wykonywania czynności agencyjnych od zakładu ubezpieczeń, którego produkt sprzedaje i jako agent
tego ubezpieczyciela powinien być notyfikowany przez Krajowy Nadzór Finansowy. Jeśli o pomoc w
doborze właściwego ubezpieczenia udajemy się do brokera ubezpieczeniowego, osoba która się nami
opiekuje, powinna posiadać uprawnienia do wykonywania czynności brokerskich.
W procesie sprzedaży, profesjonalny i rzetelny doradca przed zaproponowaniem klientowi
konkretnego rozwiązania powinien dokładnie poznać jego potrzeby ubezpieczeniowe, aby móc
zaproponować produkt w jak największym stopniu do tych potrzeb dopasowany. Jeśli więc agent w
trakcie rozmowy dopytuje nas o nasze priorytety, obawy, czy kwestie finansowe, nie traktujmy tego
jako objaw niezdrowej ciekawości, a jedynie jako element dobrze wykonywanej pracy, która powinna
zaowocować dobrze dobranym zakresem ochrony. Bez znajomości potrzeb klienta, będzie to
niemożliwe.
Jeśli mamy już polisy ubezpieczeniowe, warto naszego doradcę poprosić o audyt posiadanego
zabezpieczenia. Doradca powinien pomóc nam ocenić czy produkty ochronne, które posiadamy,
chronią nas w zakresie, jaki w pełni nam odpowiada. Doświadczony pośrednik powinien również
przedstawić nam instrumenty, dzięki którym zoptymalizujemy wysokość składki, jeśli zachodzi taka
potrzeba (np. dzięki zastosowaniu franszyzy integralnej). Co również bardzo ważne, w sposób jasny i
klarowny powinien nam wyjaśnić, z jakimi ograniczeniami dla nas taka obniżka składki będzie się
wiązała.
Co do samego produktu, pośrednik powinien znać i rozumieć oferowane przez siebie ubezpieczenia.
Profesjonalnego doradcę poznamy po tym, że pozwoli swojemu klientowi na zadawanie pytań i
będzie się starał wszelkie nasze wątpliwości bądź obiekcje wyjaśnić. Wybór dobrego ubezpieczenia
wymaga czasu i przeanalizowania jego warunków (w tym przede wszystkim zakresu i ograniczeń
ochrony).
Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia etyki zawodowej, proponując konkretne rozwiązanie
pośrednik powinien kierować się dobrem klienta, nie zaś wysokością prowizji. Jeśli agent nadmiernie
naciska i ubarwia rzeczywistość, bazując raczej na wyobrażeniach niż zapisach z OWU, powinniśmy
zachować czujność. Wybierając produkt ochronny kierujmy się zdrowym rozsądkiem i informacjami
zawartymi w dokumentach, nie emocjami..
Cała rozmowa w materiale poniżej.
Prosimy o uwagi i zadawanie pytań.
Zapraszamy!